Príručka mladého street fotografa

Vzácne momenty trvajú veľmi krátku dobu a preto je základným pravidlom byť na ne  pripravený. Nemám na mysli s aparátom v ruksaku, ale v rukách a s prstom na spúšti. Času na vyberanie a nastavenie techniky nie je nazvyš. Samozrejmosťou je nemať pri hľadaní zaujímavého scenáru na objektíve krytku. Znie to smiešne, ale veľa začiatočníkov na to zabúda a strácajú tak drahocenné sekundy.

Streetfotograf je „lovec“ a pri hľadaní „koristi“ musí byť nesmierne trpezlivý. Prechádzajte sa, majte oči otvorené a hľadajte situáciu, v ktorej by sa mohol zrodiť ten zaujímavý rozhodujúci moment. Časom sa naučíte predvídať a rôznorodé situácie sa budú fotiť jednoduchšie.  Mnoho krát sa na streetfotografii zvykne zachytávať vzájomné prepojenie ľudského a pouličného objektu (billboardu, označenia, plagátu, nápisu, atď...).  Ak nájdete zaujímavý reklamný pútač a chýba vám tam okoloidúci, ktorý by ho vhodne doplnil,  pokojne sa zastavte, nakomponujte si scénu, čakajte a exponujte po príchode objektu „na scénu“.


Autor: Donato Buccella, photo : "Let Me Kiss You Now"

Autor: FELIX LUPAAk si vás objekt všimne a ide vám „vynadať“,  v pokoji mu vysvetlite, prečo ho vlastne fotíte. V prípade, že má namosúrenú tvár a robí zaujímavé grimasy, foťte ho tajne aj naďalej (nie s okom na hľadáčiku), ale nepozorovane. Niekedy sa podarí zachytiť veľmi zaujímavý výraz. Samozrejme musíte vycítiť a poznať určitú hranicu. V prípade, že sa k vám rozbehne 120kg chlap, aparát radšej schovajte, aj keď uznávam, bola by to zaujímavá fotografia, ale nestojí za rozbitú fototechniku. Hovorí sa, že správny streetfotograf urobí pre dobrú fotografiu všetko, ale netreba to brať doslovne, určité hranice musia zostať zachované.

Začiatočníci mávajú strach a boja sa svojich „objektov“. Je to úplne prirodzená ľudská vlastnosť. Neznamená to však, že z vás skvelý streetfotograf nikdy nebude.
Vyskúšajte to na začiatku, kým si budete istejší, s trochu väčším ohniskom, okolo 70mm. Sami uvidíte, že vás nikto „neukameňuje“ a pri troche šťastia ani nespozoruje. Postupom času skracujte ohniskovú vzdialenosť a nájdite si tú, ktorá vám najviac vyhovuje.

V obľube sa používajú pevné 35mm alebo 50mm ohniská (na FF). Úplne iný rozmer naberá fotografia so širokouhlým objektívom. Ja som si zvykol na ohnisko okolo 12 mm (na APSC), pri ktorom fotím najčastejšie. V prípade, že sa v niektorom momente necítite na fotenie cez hľadáčik, je možné použiť takzvanú „odpásovú“ techniku: aparát majte  na úrovni pása, zavesený na krku a exponujte „na slepo“. Komponuje sa omnoho ťažšie, ale keď použijete širokouhlý objektív, mali by ste zachytiť aj váš objekt. Ak zistíte, že ste neodfotili to, čo ste chceli, alebo ste urezali podstatné veci, nečakajte a pobehnite naspäť a skúste to ešte raz. Časom vaše chyby pri fotografovaní na slepo pôjdu smerom dole a odpadu budete mať podstatne menej.

 Autor - Radovan Mišík - ONEHALFZa našimi hranicami sa fotí „street“ omnoho ľahšie. Ľudia sú zvyknutí na turistov s aparátmi v ruke a konfliktné situácie sú len výnimočné. Ale musíte počítať s tým, že ani tam sa vaše fotenie nebude páčiť každému.

Raz som vo Francúzsku fotil na krátke ohnisko veľmi zaujímavé výrazy cestujúcich v metre, ktorí s tým nemali žiaden problém...až na jednu výnimku. Obéznejšia pani čiernej pleti stojaca úplne mimo môjho záberu sa rozbehla oproti mne a nepríjemne povedala, že si neželá, aby som v tom vagóne fotil. Bol som ohľaduplný, ospravedlnil som sa a schoval fotoaparát. Zaujímavá situácia nastala, keď som vystúpil z metra. Pozeral som na informačnú tabuľu trás liniek, aby som zistil ako sa dostať do hotela. Bol som veľmi milo prekvapený, keď spomínaná pani z metra ku mne prišla a opýtala sa, či nepotrebujem pomôcť. So všetkým mi poradila a ja som trafil, kam som potreboval. Po tejto skúsenosti si ešte viac uvedomujem, že slušnosť a ohľaduplnosť musí byť na prvom mieste.


Majte na pamäti, že nie každá fotografia, ktorá vznikne  na ulici je streetfotografia! „Cvak“ na ulici, na ktorom je zachytený ničím nezaujímavý dav ľudí  do tohto žánru nespadá. Zaujímavé situácie vznikajú nielen na ulici, ale aj v dopravných prostriedkoch, v podchodoch, v obytných priestoroch a vlastne všade tam, kde je nejaký „pohyb“, či už zvierat, alebo ľudí. Na každom mieste sa nájde objekt, ktorý môže byť súčasťou rozhodujúceho momentu. Je to len  na vás, či ho stihnete zachytiť. Majte preto svoj aparát neustále pri sebe: na ceste do práce, do obchodu, na prechádzke so psom, jednoducho všade. Potom vás nič neprekvapí a budete pripravení zachytávať skutočnú realitu. Na takéto „nonstop“ nosenie je otravné ťahať zrkadlovku a objektívy, ale menší výkonnejší kompakt vám bude veľmi nápomocný. Z digitálov môžem odporučiť napríklad Canon G11, prípadne aparát systému micro 4/3. Ak fotíte na film, použite kompaktné diaľkomerové prístroje (rangefinder)


Autor: Radovan Mišík - ONEHALF

Nastavenie aparátu pri street fotografii je dosť individuálna záležitosť, ale spoliehať sa na automatiku nie je určite to pravé. „Inteligencia“ dnešných zrkadloviek je síce na vysokej úrovni, ale nemáte pod kontrolou veľa dôležitých faktorov expozície. Poniektorí fotografi budú siahať po plnom manuáli ale ja to určite nedoporučujem. Ak fotograf chodí po meste, často krát strieda miesta s rôznou úrovňou osvetlenia (ostré slnko, tieň od budovy, podchod).Ja používam najčastejšie prioritu clony (canon-Av,nikon-A), a ak sú priaznivé svetelné podmienky, je to ideálna voľba. Viete si zacloniť, aby objektív lepšie kreslil a korigujete si hĺbku ostrosti (DOF). Pri širokoúhlych objektívoch je DOF dosť velká aj pri odclonenom objektíve. Pri priorite clony čas uzávierky dopočíta aparát. Čas si ale traba raz za čas sledovať. Ak je čas pod udržateľnou hranicou (cca 1/100), zvýšime citlivosť ISO, prípadne odcloníme objektív. V prípade že zachytávate objekt, ktorý má rýchly pohyb, použijeme režim prioritu času (canon-Tv,nikon-S) a nastavíme kratší čas podľa potreby.

Používaná technika pri tomto žánri fotografie nehrá až takú dôležitú úlohu. Ako povedal francúzsky fotograf Marc Riboud: „Najdôležitejším prvkom výbavy street fotografa je pár pevných pohodlných topánok“.
 

A teraz, hor sa do ulíc zachytávať skutočnú realitu !
 

 

Autor článku: Radovan Mišík - ONEHALF

Share
comments